OGENERAL
نحوه شارژ گاز کولر گازی

نحوه شارژ گاز کولر گازی

همان طور که می‌دانید شارژ گاز کولرگازی یک کار بسیار تخصصی است و فردی که تخصص کافی و لازم را در این زمینه نداشته باشد نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد. لذا برای شارژ گاز کولر گازی به تجریه و تخصص نیاز است.

اکثر کولرهای گازی برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22-R410A-R407A استفاده می‌کنند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

شارژ گاز، چه زمانی لازم است؟

یکی از راهکارهایی که تمام افراد در فصل تابستان برای خنک کردن هوا به کار می‌گیرند، استفاده از کولر گازی است. هنگامی که کولر گازی به میزان کافی هوا را خنک نکند یعنی زمان آن رسیده است که گاز آن شارژ شود.

اغلب دستگاه‌های تهویه هوا، از جمله کولرهای گازی، از گازهای فریونی، برای انجام عمل تهویه و خنک کردن هوا استفاده می‌کنند. وجود این گازها برای دستگاه‌های تهویه هوا بسیار حیاتی می‌باشد؛ زیرا اگر این گازها در سیستم کولر گازی وجود نداشته باشند عملا، تمامی مراحل سرمایش مختل شده و سیستم با مشکلات اساسی مواجه می‌شود.

شارژ گاز و یا حتی شارژ مجدد گاز در کولرهای گازی، زمانی اتفاق می‌افتد که در مدار برودتی ما مثلا نشت گاز صورت گرفته باشد. که این نشت گاز می‌تواند به دلایل زیادی به وقوع بپیوندد. باید توجه داشت قبل از هرگونه شارژ مجدد گاز ابتدا محل نشتی گاز را بررسی کرده و آن را برطرف نماییم، در غیر این صورت مجددا گاز نشت خواهد کرد. به همین منظور لازم است تا ابتدا علت نشت گاز را بیابیم. در نظر داشته باشید، که اگر کولرگازی نو، تازه نصب ‌شده باشد، به شارژ اولیه گاز احتیاج دارد.

در کولرهای گازی این امکان وجود دارد که با فشار دادن شیر سرویس، کمبود گاز را تشخیص داد. در صورتی که گاز بیرون زد یعنی دستگاه دارای گاز به میزان مورد نیاز است، در غیر این صورت دستگاهدچار کم گازی شده است و باید شارژ شود.

در چه مواقعی کولر گازی به شارژ گاز نیاز دارد؟

کولر گازی های تازه نصب شده

در کولرهای گازی تازه خریداری شده غالبا مقداری گاز در داخل سیستم کندانسور موجود می‌باشد. هنگامی که کولر گازی نصب شد، سیستم را وکیوم می‌کنیم. سپس شیر سرویس را باز کرده تا گاز به کل سیستم منتقل شود، باید مطمئن شویم هوا و رطوبت در داخل سیستم وجود ندارد. چنانچه از لوله کشی اضافی برای نصب کولر گازی استفاده شود، باید مقدار گاز را هم به همان نسبت افزایش داد.

 کولر گازی هایی که فاقد گاز هستند

با فشار دادن شیر سرویس می‌توان وجود و یا عدم وجود گاز در کولر گازی را تشخیص داد. با این کار، اگر در دستگاه، گاز وجود داشته باشد مشخص می‌شود در غیر این صورت اگر گازی بیرون زده نشد یعنی باید شارژ گاز انجام شود. در این مرحله سیستم را به طور کامل وکیوم می‌کنیم و تمام رطوبت و هوای موجود در سیستم را از بین می‌بریم. سپس علت نشت گاز کولر گازی را پیدا کرده و آن را برطرف می‌کنیم.

همان طور که می‌دانید پلاکی بر روی تمامی کولر گازی‌ها حکاکی شده است که مقدار گاز موجود در کولر گازی به ازای هر ۵ متر لوله به کار رفته حین نصب روی آن نوشته شده است، مقدار مندرج شده را بررسی کرده و مقدار گاز را با استفاده از ترازو، وزن کنید.

چگونه از کمبود شارژ گاز کولر گازی مطلع شویم؟

از طریق مشاهده مواردی چون سنجش فشار گاز کولر گازی، سرما دهی نا مناسب و کم در محیطی که از کولر گازی استفاده می‌شود، یخ زدن یا برفک زدن فین‌های اواپراتور در حالت سرمایش کولر و یخ زدن لوله رفت کندانسور می‌توان به کمبود گاز کولر گازی پی برد در این مواقع امکان کم بودن گاز کولر گازی وجود دارد که باعث می‌شود هواساز دچار یخ زدگی شود. این علائم کمک می‌کند تا هنگام تعمیرات آگاهانه تر عمل کنیم.

ابتدا باید علت کمبود گاز کولر گازی را پیدا کنیم و سپس تلاش کنیم تا آن را برطرف کنیم، استفاده از ترازوی وزنی زمانی که از میزان گاز موجود در سیستم بی اطلاع هستیم، کاملا بی کاربرد است. اگر گاز موجود در سیستم را کاملا خالی کنیم و دستگاه را مجددا از گاز شارژ نماییم روش درستی را انتخاب نکرده‌ایم. زیرا، گازی که از دستگاه خارج می‌شود برای محیط زیست مضر است. به همین منظور تاکنون این روش چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص کمبود گاز کولر گازی، بروز بوهای نامطبوع در کولر گازی است که به دلیل رطوبت گیری نادرست فریون به وجود می‌آید که بسیار آزار دهنده است.

گاز کولر گازی
گاز اسپلیت


بررسی نشتی گاز کولر گازی

گاز شارژ شده در سیستم مانند خون برای کل دستگاه، حیاتی است. حتی نشتی ناچیز گاز می تواند عملکرد سیستم را مختل کرده و کارکرد درست کولرگازی را دچار مشکل کند. نشت گاز نه تنها منجر به خرابی سیستم تهویه می‌شود، بلکه تعمیر آن نیز بسیار هزینه بر است. از این رو بسیار مهم است که در هنگام نصب کولر گازی به درستی بررسی شود، که هیچ نشتی از گازی وجود ندارد.

نشتی باید بیشتر در اتصالات لوله مبرد بررسی شود. چهار اتصال در کولر گازی ها موجود است : دو اتصال در واحد داخلی و دو اتصال در واحد خارجی وجود دارد که لوله مبرد و واحدهای داخلی و خارجی را به هم متصل می کند.

برای بررسی نشتی از محلول آب و صابون استفاده می‌شود، اگر نشتی وجود داشته باشد، نشت گاز به صورت حباب مشاهده خواهد شد و در صورت عدم نشت، محلول آب و صابون بدون حباب باقی خواهد می ماند.

به طور خلاصه نشتی گاز کولرگازی با استفاده از روش هایی چون، استفاده از محلول کف صابون، نشت یابی کولرگازی با مشعل هالید، نشت یابی الکترونیکی و نشت یابی کولرگازی با اشعه ماوراء بنفش تست می‌شود.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولرگازی از طریق چند روش انجام می‌پذیرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • شارژ گاز آمپری

تعیین کننده مقدار شارژ گاز کولر گازی در روش شارژگاز آمپری، میزان آمپری است که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می‌آید. در نتیجه می‌توان گفت میزان گاز موجود در سیستم با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، تنظیم می‌شود.

  • شارژ گاز توسط بررسی جدول دما

دمای هوای اطراف پنل داخلی (اواپراتور) و هم چنین دمای هوای اطراف پنل خارجی (کندانسور)، به منظور شارژ گاز کولر گازی، را محاسبه کرده تا مقدار فشار گاز کولر گازی برای دو دمای ذکر شده بدست آید. این مقدار از طریق جدولی به دست می‌آید که توسط تولید کنندگان گاز کولر تهیه شده است. شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار موردنظر از طریق اتصال گیج مانوفیلد که به منظور سنجش فشار به کار می‌رود، انجام می‌شود.

  • شارژ گاز وزنی با ترازو

در این روش با استفاده از ترازوهای مخصوص، مقدار گازی که باید درون سیستم شارژ شود، وزن می شود و پس از آن مراحل شارژ گاز انجام می‌شود.

در میان سه روش ذکر شده بهترین روش شارژ گاز وزنی با ترازو می‌باشد زیرا بسیار اصولی بوده و درصد خطای آن از دو روش دیگر کمتر است.

انواع روش های شارژ
تعمیر کولر گازی

مراحل شارژ گاز کولر گازی

بررسی مخزن و لوله‌ها به صورت کامل، جهت اطلاع از وجود نشتی و یا عدم وجود نشتی نخستین گام شارژکولر گازی محسوب می‌شود.در گام دوم، جهت تنظیم درست گاز ورودی به دستگاه لازم است تا آمپر آن‌ را به صورت کامل بررسی کنید. در گام بعدی باید مطابق با دفترچه راهنما شلنگ‌ها را آورده و یک سر آن‌ها را به کپسول و سر دیگر به ورودی گاز به کندانسور وصل کنید. در نهایت جهت به حداقل رساندن گاز وارد شده، کپسول را به آرامی‌ باز و بسته کنید تا به صورت یکجا وارد کولر گازی نشود که مجبور شویم آن را خالی کنیم.

طریقه شارژ کردن گاز کولر گازی

به این صورت انجام می شود که شلنگ ها براساس رنگشان به محل مورد نظر متصل می شوند، به طوری که شلنگ زرد بین شلنگ آبی (کم فشار) و شلنگ قرمز (پرفشار) قرار می‌گیرد.

جهت اطمینان از مسدود نبودن، ورودی را باز کنید و شلنگ آبی را به آن وصل کنید حال به دریچه مکش سر دیگری شلنگ زرد را متصل کنید. سر دیگر شلنگ زرد رنگ را به دریچه مکش یک پمپ تخلیه وصل کنید. سپس شیر قرمز گیج را بسته و شیر آبی را باز کنید.

پمپ تخلیه کولر گازی را روشن کرده و بعد با نگاه کردن به صفحه آبی بالای شیر آبی، بررسی کنید که عقربه آن به عدد ۳۰ رسیده است یا خیر، اگر به این عدد رسیده بود یعنی تمام هوای سیستم تخلیه شده است حال می توانید شیر آبی را ببندید. پمپ تخلیه را خاموش کرده و شلنگ زرد رنگ را از پمپ کولر گازی جدا کنید.
نکات حائز اهمیت که باید به آن‌ها توجه شود :

بیش از حد کولر گازی را شارژ نکنید زیرا این کار باعث آسیب زدن به کمپرسور می‌شود.

برای گرم کردن سیلندرهای گاز هرگز از شعله استفاده نکنید. به جای آن از آب گرم استفاده کنید.

اگر سیستم بیش از حد شارژ شده است، گاز اضافی را در سیلندر بازیابی کنید.

وجود حباب به معنای عدم شارژ کافی است.

هنگام انجام تمام مراحل، سعی کنید درست و بدون اشتباه کار را انجام دهید تا در آینده دچار مشکلات جبران ناپذیر نشوید.

0