سایر کسب و کار ها
تست پروفیل یو پی وی سی

تست پروفیل یو پی وی سی

هر محصولی که در خط تولید قرار گرفته و به بازار عرضه می‌شود، قبل از عرضه باید تحت آزمایش‌های گوناگون قرار گیرد. در صنعت پنجره‌سازی نیز این روند برای تمامی محصولات طی می‌شود. بدین ترتیب پروفیلهای یو پی وی سی که در تولید در و پنجره دوجداره به کار می‌روند، تحت آزمایش‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این تست‌ها به منظور بررسی رعایت استانداردهای مشخصی روی محصولات انجام می‌شود تا در نهایت محصولاتی با بالاترین سطح کیفیت و عملکرد به بازار عرضه شوند. در ادامه راجع به این تست‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تست جوش روی پروفیل upvc

منظور از تست جوش این است که پروفیل‌های جوش داده شده صرفا باید توسط نیرویی با میزان قدرت مشخص شکسته شوند. این میزان نیرو را با توجه به شرایط ژنومتری محصول پروفیل upvc مورد نظر اعمال و بررسی می‌کنند. در واقع می‌توان گفت با توجه به شکل هر پروفیل این میزان نیرو متفاوت خواهد بود. در نهایت میزان نیرویی که باعث شکست پروفیل شده را با مقدار محاسبه شده اولیه مقایسه می‌کنند و کیفیت پروفیل در این مرحله تعیین می‌شود.

تست کجی

یکی دیگر از تست‌هایی که روی پروفیل یو پی وی سی در و پنجره انجام می‌شود، تست کجی است. در طی این تست باید میزان انحراف مدار طولی محصول پروفیل یو پی وی سی مورد نظر تعیین شود. برای این منظور دو پروفیل ۱۰۰۰ میلی متری به حالت آینه‌‌ای در کنار یکدیگر روی یک سطح صاف قرار داده می‌شوند. سپس فاصله‌‌ای که بین دو محور طولی پروفیل‌ها وجود دارد با یک وسیله اندازه‌گیری می‌شود. در نهایت پروفیل‌ها نباید بیش از یک میلی متر در طول یک متر انحراف داشته باشند. به عبارت دیگر انحراف در هر متر پروفیل یو پی وی سی باید صرفا نیم میلی متر باشد. یکی از بهترین پروفیل‌های حال حاضر در بازار، پروفیل upvc به کار برده شده در در و پنجره هافمن است. این مدل پروفیل در تست کجی کمترین میزان انحراف را داشته و پروفیل بسیار مقاومی به شمار می‌آید.

تست ابعاد و هندسه

در این تست از ابزارهایی با دقت بالا جهت اندازه‌گیری ضخامت جداره‌های خارجی و داخلی پروفیل‌ها و همچنین بررسی هندسه پروفیل استفاده می‌شود.

شکل ظاهری محصول و شرایط خط تولید

هنگامی که پروفیل‌ها در خط تولید هستند، تعدادی از آن‌ها را به عنوان نمونه برداشته و جهت بررسی ویژگی‌های مختلف به واحد کنترل کیفیت می‌برند. این نمونه‌ها باید شکل ظاهری استاندارد را داشته و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در آزمایشگاه، مورد بررسی توسط تست‌های مختلفی بر اساس استاندارد RAL GZ ۷۱۶/۱ قرار گیرند. سطوح پروفیل‌ها باید حتما سفید رنگ و بدون هر گونه حباب، ترک، حفره و … باشند. تمامی این ویژگی‌ها در طی تولید در و پنجره‌های برند هافمن بررسی شده و محصولات این برند مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شوند.

رفتار پروفیل بعد از گرم شدن

رفتار پروفیل یو پی وی سی بعد از حرارت یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید بررسی شود. برای این منظور یک نمونه با ابعاد ۲۲ سانتی‌متر را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد به مدت نیم ساعت قرار می‌دهند؛ سپس محصول در دمای محیط قرار می‌گیرد تا خنک شود. در انتها نمونه از نظر شکل ظاهری بررسی می‌شود. در این مرحله نباید هیچ اثری از چروک، ترک و… روی پروفیل باشد. در غیر این صورت هنگام استفاده پروفیل در در و پنجره، با دیدن کوچک‌ترین حرارت ناشی از نور خورشید یا گرمای بخاری و…. در و پنجره دوجداره به راحتی کج خواهند شد. یکی از نقاط قوت محصولات برند هافمن این است که پروفیل‌های مورد استفاده توسط این برند هیچ گونه تغییری بعد از دیدن حرارات ندارند. به همین دلیل در و پنجره هافمن را در اکثر فضاها با شرایط محیطی مختلف مشاهده می‌کنید.

مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط جرم در دمای کم

یکی دیگر از تست‌های مهمی که روی پروفیل‌ها انجام می‌شود، تست مقاومت در برابر ضربه است. در این آزمایش تقریبا ده نمونه پروفیل ۳۰ سانتی‌متری را به مدت یک ساعت در دستگاه Freezer قرار می‌دهند. در این دستگاه دما تا ۱۵- درجه کم می‌شود؛ سپس وزنه‌‌ای به وزن یک کیلوگرم از ارتفاع یک متر و نیمی روی پروفیل رها می‌کنند. در این آزمایش مطابق استاندارد RAL صرفا ده درصد از نمونه‌ها باید شکسته شود. در صورتی که تعداد نمونه‌های بیشتری از حد مجاز (بیش از یک پروفیل) شکسته شوند، پروفیل‌ها فاقد کیفیت قلمداد می‌شوند.

تست جرم در واحد طول

در این آزمایش نمونه شاهد باید اندازه ۲۵۰ میلی متر داشته باشد. ابعاد  و وزن این نمونه باید با ابزاری با دقت یک گرم و یک میلی متر اندازه‌گیری شود. در نهایت اندازه نمونه شاهد نباید کمتر از ۹۵ درصد از اندازه رسمی باشد. در غیر این صورت نمونه را نمی‌توان برای استفاده به بازار عرضه کرد زیرا مطابق استانداردهای تعریف شده نخواهد بود.

برگشت حرارت

در این آزمایش باید سه مقطع پروفیل که اندازه هر کدام از آن‌ها ۲۲۰ میلی متر است، انتخاب شود؛ سپس پروفیل‌ها با دو خط که فاصله تقریبی آن‌ها از هم ۲۰۰ میلی متر است، نشانه‌گذاری می‌شوند. در نهایت نمونه‌ها را در کوره‌‌ای با دمای صد درجه به مدت یک ساعت قرار می‌دهند. بعد از گذشت یک ساعت، نمونه‌ها باید در دمای محیط خنک شوند، سپس خطوطی که کشیده شده بود مجددا اندازه‌گیری می‌شوند. در این حالت باید ضریب برگشت حرارت برای هر نمونه و هر کدام از علامت‌ها محاسبه شود. مطابق استاندارد RAL برای پروفیل‌های فرعی صرفا ۳ درصد اختلاف برگشت حرارت مجاز بوده و برای پروفیل‌های اصلی این مقدار دو درصد است. منظور از پروفیل‌های فرعی پروفیل رابط، کاور، اتصال، زهوار و… است. اختلاف درصد برگشت حرارت برای پروفیل‌های اصلی هم باید بین دو طرف سطح کمتر از ۰.۴ درصد باشد.

کلام آخر

قبل از عرضه پروفیل یو پی وی سی، روی آن آزمایشات مختلفی انجام می‌شود. این آزمایشات برای بررسی ویژگی‌های مختلف پروفیل یو پی وی سی و تعیین کیفیت آن است. برند هافمن یکی از مشهورترین برندها در تولید در و پنجره یو پی وی سی بوده که تمامی محصولات آن مطابق آخرین استانداردهای روز دنیا هستند. به همین دلیل محصولات این برند دارای انواع گواهینامه‌های معتبر مانند گواهینامه SKZ از کشور آلمان، گواهینامه TUV NORD و… هستند.

 

 

 

0